lauantai 6. syyskuuta 2014

Stockholm tips

Pieni kesälomareissumme suuntasi tänä vuonna Tukholmaan. Siellä on tullut käytyä ennenkin, mutta niin suuren kaupungin voi kyllä valloittaa monen monta kertaa. Lapsiperheen reissut, etenkin kun mukana on vielä vauvakin, on hyvä tietenkin "suunnitella" etukäteen. Niin, aina voi suunnitella. Toteutus onkin sitten eri juttu. Sanoisinko kuitenkin, että tällä kertaa onnistuimme melko hyvin ja tuntuu, etten malttaisi odottaa seuraavaa mahdollista Tukholman reissua :) Mukana myös muutamia huomioita, joista otimme opiksi...
Valitsimme lautaksemme Viking Linen Mariellan, suurimpana syynä Viikkarin mukavan edulliset äkkilähdöt. Hytin sai edullisemmin, kuin hotellihuoneen yhdeksi yöksi kotimaasta. Kyseisen firman lautat lähtevät siis Katajanokalta. Tiesimme jo ennakkoon, että siellä on tosi naftisti pysäköintipaikkoja, joten lähdimme ajoissa Helsinkiin. Ajoissa ei auttanut. Harmiksemme huomasimme, että Mariella tekee pienen Tallinnan keikan päivällä, siinä välissä, ennen kuin lähtee jälleen Tukholmaan. Nämä Tallinnaan reissaavat matkustajat olivat vieneet loputkin vähäisistä parkkipaikoista. (Tämä siis kesäaikana.) Pysäköinnin hinta olisi ollut satamassa n. 40-50€ ja esim. Kampin parkkihallissa 33€/vuorokausi. Löytyi myös palvelu, missä autosi haetaan ja tuodaan sinulle, kun palaat. Hinta 80€. Niin, ja tietty parkkisakot, jotka näytti olleen monen vaihtoehto, hinta alk. 80€. Meillä oli onni tavoittaa Helsingissä ollut hyvä ystävämme, joka tuli noutamaan automme reissun ajaksi!
Laivalla oli mukavan rento tunnelma ja lapsille oli järjestetty kaikenlaista ohjelmaa. Ja lapsethan nauttivat! Oli Ville Viikinkiä, pallomeriä, diskoa, tanssikoulua. Laivan kokoustilat oli kesäajaksi muutettu kokonaan lasten leikkitiloiksi. Pisteet siitä. Toki tuo Mariella-laiva alkaa olla jo melko kulahtanut, mutta ei se mielestäni haitannut, tunnelma oli pääasia ja kaikilla oli hauskaa ja rento meininki. Laivan hissit olivat tosi pieniä, lastenrattaat juuri ja juuri mahtuivat sinne. Hyteissä lapset tahtoivat tietenkin nukkua yläsängyissä ja niihin saikin semmoiset kätevät turvalaidat, niin kukaan ei tipahtanut ;)

Olimme suunnitelleet (!), että kävelisimme Tukholmassa laivalta keskustaan. Viking Linehän tulee siihen lähemmäksi, kuin esim. Silja. Aamulla katsastimme sään ja pääsimme hyvin lähtemään kävellen, koska aurinko paistoi! ennen olemme aina vain hypänneet taksiin tai bussiin ja hurauttaneet suoraan keskustan ytimeen, sen kummemmin ympärille katsomatta. Kävelymatka ei ole pitkä, vanhaan kaupunkiin (missä ensimmäinen jätskikoju!) n. kilometri. Ja rannassa on kaikenlaista nähtävää lapsille. Menee ja tulee veneitä. laivoja, jopa lentokoneita... He jaksoivat (4v. ja 6v.) kävellä tosi hyvin! Vanhan kaupungin jätskipysähdyksen jälkeen näkyikin jo tutumpia maamerkkejä, joten minäkin jo aloin osata suunnistaa :)
Koska tämä reissu oli järjestetty suurimmaksi osaksi lasten iloksi (ja oli aikuisillakin hauskaa!), niin heidän ehdoillaan tietysti mentiin. Paras pit stop oli valtava BR-lelukauppa. Siellä vierähti ainakin tunti. Hintatasokin yllätti iloisesti. Lopulta tuliaiset oli valittu ja seuraavaksi suuntasimme lounaalle. Olimme ajatelleet, että olisi hauska käydä jossain sellaisessa ruokapaikassa, missä ei olla ennen käyty, mutta kuitenkin saisi melko nopeasti hyvää syötävää.
Yhden kulman takana häämötti TGIFridays. Se oli tupaten täynnä (niin kuin lähes kaikki muutkin ravintolat), mutta kuinka ollakkaan, meille järjestyi pöytä todella kivuttomasti ja nopeasti. Palvelu oli ystävällistä, vaikka ruotsini oli ruosteessa. Ruoka oli ihan tavallista, ei mitään erikoista, mutta tosi hyvää kuitenkin! Sisätiloissa ruokaillessa lastenrattaat pitää jättää ulos, mutta henkilökunta vahtii niitä. Terassi on valtava, sinne voi mennä lastenrattaiden kanssa. Kiva paikka!

Tukholmassa riittää kaikkea. Nähtävää, koettavaa, aurinkoa, yhdelle päivälle ihan liikaa. Mutta valloitimme sentään pienen palasen tätä kaupunkia! Lapsilla oli hauskaa, aikuisilla oli rento tunnelma. Hieman mietimme, että mahtaako lapset jaksaa kävellä takaisin laivalle vai nappaammeko taksin, mutta päätimme kuitenkin pikkuhiljaa alkaa valumaan jalkaisin laivalle päin. Puoleen matkaan pääsimme kuin varkain, mutta sitten alkoi ikävä tuuli, joka lennätti mukanaan valtavasti hiekkaa, kun kävelimme rantaa pitkin. Kukaan ei oikein viihtynyt missään, mutta sitkeästi jatkoimme loppumatkan. Kuorrutettuna suolaisella hiekalla pääsimme lopulta laivalle. Väsyneitä, hieman kiukkuisia, mutta onnellisia. Taas vähän välipalaa, tanssikoulua, pallomerta ja elämä hymyilee... :)